NOVA MYTALENT

Optimale leeromgeving voor niveau 1 en 2

In september 2021 was het zover: in Hoofddorp en Beverwijk startten de proeftuinen van MyTalent. Het idee achter MyTalent is de doorstroom vergroten. En studenten die nog niet precies weten wat ze willen, kunnen binnen MyTalent makkelijk switchen tussen verschillende richtingen.

Betrokken docenten

Efe Akdeniz (17) is student van MyTalent in de richting Verkoop niveau 2. ‘We leren niet alleen over retail, maar ook over logistiek en vracht, administratie en klantmanagement.’ Opvallend volgens Efe zijn de betrokken docenten. ‘Als ik een opdracht ben vergeten, komt er meteen een docent naar me toe om me eraan te herinneren. Ze checken ook steeds of we op schema liggen. En ze helpen waar ze kunnen. Docenten vinden het belangrijk dat het goed met ons gaat, en dat is fijn. Ook de opleidingsmanager komt vaak langs om met ons te praten over hoe alles gaat.’ Efe is goed in talen maar minder in rekenen. ‘Docenten geven mij graag bijles zodat ik niet achter ga lopen.’

Wisselen van richting

Efe koos voor MyTalent omdat hij nog niet precies wist welke richting hij op wilde. ‘Ik was naast verkoop ook benieuwd naar administratie en logistiek. Als je een reguliere niveau 2-opleiding kiest en het blijkt toch niet bij je te passen dan verlies je meteen een heel jaar. Het idee dat je binnen MyTalent kan wisselen van richting geeft mij veel rust.’ De opleiding van Efe duurt een jaar. ‘De eerste maanden krijg je alle richtingen en daarna kan je kiezen. Dat doe je samen met je studieloopbaanbegeleider. Samen kijk je: wat vind je echt leuk en waar ben je goed in? Ik heb voor verkoop gekozen. Ik merkte namelijk dat ik klantencontact heel leuk vind.’

Een niveau overslaan

Inmiddels is het voor Efe duidelijk wat hij wil worden: bedrijfsmanager van een cosmeticabedrijf. Maar eerst wil hij doorleren. ‘Na dit jaar ga ik de opleiding Junior accountmanager volgen, niveau 4. Ik sla niveau 3 over. En daarna ga ik naar het hbo.’ Of hij het spannend vindt? ‘Totaal niet. Ik ga makkelijk door de stof. De docenten zeggen dat ik het aankan.’

Het Nova College heeft met MyTalent de ambitie om zoveel mogelijk jongvolwassenen uit de regio te begeleiden bij het behalen van een startkwalificatie. Voor sommige groepen is deze opgave lastiger dan voor andere. Voor hen zijn eenheid in de aanpak, goede begeleiding en optimale mogelijkheden voor instroom, switchen en doorstroom essentieel. Door vanuit een gezamenlijk onderwijsconcept als MyTalent te werken, versterken we de eenheid in pedagogisch-didactisch handelen, onderwijs en organisatie. Dit gaat versnippering tegen en zorgt ervoor dat studenten kunnen doorstromen.