KORT NIEUWS

Onderwijsvernieuwing Zorg en Welzijn: co-creatie

In het domein Zorg en Welzijn werken aan onderwijsvernieuwing. Het sleutelwoord daarbij is: co-creatie. Samen met de instellingen ontwikkelen we trajecten om onze studenten – de (toekomstige) medewerkers van de instellingen – op te leiden. Daarbij hebben de werkgevers invloed op het programma, bijvoorbeeld door er onderdelen van hun eigen scholingsprogramma in op te nemen. Zo sluiten de opleidingen naadloos aan op de behoefte op de werkvloer.

Nieuwe free fall lifeboat in Harlingen

Nova College Harlingen heeft een nieuwe free fall lifeboat in gebruik genomen. Studenten zeevaart kunnen hiermee lifeboat evacuaties trainen. Nova College Scheepvaart is erkend door de Inspectie Leefomgeving en Transport en verzorgt deze scholingen. Naast de klassieke lifeboat wordt de free fall lifeboat steeds vaker ingezet aan boord van zeeschepen. Nu kunnen de studenten alle in de praktijk voorkomende scenario’s in een veilige omgeving trainen. Zeevaartstudenten uit Urk, Delfzijl, Terschelling, Amsterdam, IJmuiden en uiteraard Harlingen zelf komen tijdens hun opleiding een kleine week naar Harlingen om daar procedures en vaardigheden te trainen met survival en rescue boats.

Gastles van ambulanceverpleegkundigen

Studenten Verpleegkunde in Haarlem kregen bezoek van een ambulanceteam voor een gastles over acute zorg. De ambulanceverpleegkundigen speelden een scene zo realistisch mogelijk na. De teamleider legde uit wat je in welke volgorde doet als je op de plek van een incident komt. Zo win je tijd die van levensbelang kan zijn voor de slachtoffers. De ambulance-verpleegkundigen willen de studenten met deze les laten zien hoe leuk en veelzijdig het beroep van verpleegkundige is en hoeveel kanten je op kunt met het diploma.

Nova College is beste (thuis)werkgever in de IJmond

In maart 2021 ontvingen Talitha van den Elst van het College van Bestuur en Johan Polman, docent bij Nova Fit, de regionale Zo Werkt Het Award. Dit betekent dat het Nova College zich de beste (thuis)werkgever in de IJmond mag noemen. Talitha was zeer vereerd: onze docenten en ondersteuners hebben keihard gewerkt om zo goed mogelijk online-onderwijs te bieden. Daar ben ik ongelooflijk trots op. Uiteraard hebben wij ons best gedaan hen zo goed mogelijk te ondersteunen, juist in deze tijden. Ik ben dan ook heel blij dat onze medewerkers dat hebben gewaardeerd.'

Locoburgemeester opent nieuwe locatie Jadelaan

De Nova Campus Haarlemmermeer van het Nova College heeft er een locatie bij: op de Jadelaan 20 in Hoofddorp zijn de mbo opleidingen ICT en het vavo (mavo, havo en vwo voor volwassenen) gevestigd. Locoburgemeester Marjolein Steffens- van de Water verrichtte samen met studenten en campusdirecteur Harrie Bemelmans de officiële opening. De locatie Jadelaan is een uitbreiding van de Nova Campus Haarlemmermeer aan de Paxlaan, die te klein werd voor het groeiend aantal studenten. Op de Jadelaan volgen zo’n 500 studenten onderwijs.

Nieuwe cross-over opleiding Welzijn en CIOS

In de nieuwe opleiding Medewerker kinderopvang, onderwijs en bewegen leren de studenten creatief, sportief en flexibel inspelen op de wensen en behoeften van kinderen van 0 tot 13 jaar in bijvoorbeeld de kinderopvang, buitenschoolse opvang of het basisonderwijs. Ze leren de kinderen lesgeven, waardoor zij hun leer-, beweeg- en ontwikkelingsmogelijkheden ontwikkelen. Het is daarbij belangrijk om de juiste balans te creëren tussen rust en structuur aan de ene kant en uitdaging, (beweeg)activiteiten en (vrij) spel aan de andere kant. Ook het zorgen voor een veilige, warme sfeer op de groep krijgt veel aandacht.